Petr Hájek
Maurice Wade A Painter from No57
Vůbec první reprezentativní monografie malíře Maurice Wada (1917–1991), jehož životním tématem se stala průmyslová krajina Střední Anglie. Na jeho deskách do posledního precizního tahu špachtlí ožívají siluety komínů keramiček, břehy plavebních kanálů, ulice i celé městské čtvrti, železniční tratě, továrny, skládky. To vše v sytých odstínech šedé, černé, hnědé, tmavě červené. Svět mistra "industriálního minimalismu" kromě reprodukcí více než sta maleb přibližuje též soubor unikátních rodinných fotografií a faksimilie dokumentů a kreseb z jeho poznámkového bloku.
- autor doprovodného textu: David Powell
- redakční spolupráce: Pavel Hájek
- fotografie: Andy Evans, Derek Trillo, The Potteries Museum and Art Gallery, Fiskars, Clark Art, Trent Art Gallery, Maurice Wade Estate, University of Hall Art Collection, Southend Museum Services, Research and Cultural Collections of University of Birmingham, Government Art Collection, Ondřej Němec
- překlad: Ian R. Willoughby
- technická spolupráce: Luděk Kubík, Ondřej Němec
- grafická úprava: ateliér Marná Sláva
- písmo: Oswald
- papír: Munken Polar - 170 g knižní blok a 120 g potah
- tisk a vazba: FINIDR, a. s.
- náklad: 750 kusů + 50 bibliofilských výtisků s pěti barevně odlišnými variantami obálky (vázal Atelier Krupka)
„Na otázku, proč maluji tak, jak maluji, tedy převážně formalisticky, s důrazem na geometrické tvary a ponuré tóny barev, odpovídám, že právě tak mohu nejlépe zachytit tu kterou situaci. Trvám na tom, že dílo by mělo mít strukturální účel a mělo by být silné ve výrazu a barvě. Mám pocit, že člověk v těchto obrazech nemá místo. Stačí, když dokáže nad zjevnou nehybností zpřítomnit předivo lidské citlivosti, skutečný význam zachyceného, jiný pohled než ten, který se odráží na hladině plavebních kanálů. Snažím se vytvořit obraz, který by odhalil skutečnost realističtější než nejpřesnější reprodukce, dílo, které jakýmsi zvláštním způsobem balancuje mezi snem a skutečností."